SEGALA YANG AKU TULIS DI SINI HANYALAH PENDAPAT PERIBADI AKU. JANGAN DIPUTARKAN.. SEGALA RESPOND KEPADA BLOG INI ADALAH DI ATAS TANGGUNGJAWAB SENDIRI

SELAMAT DATANG

TERUSKAN MELEKAT! HARI-HARI MAU SENSASI DAN KEBENARAN UNTUK MALAYSIA SECARA JUJUR DAN IKHLAS

Sunday, June 23, 2013

Perbandingan antara alza advanced dengan exora bold premium.

Harga Dari segi harga jelas-jelaslah memang alza ni lagi murah.. harganya dalam rm 70k dan kalau nak dibandingkan dengan harga exora ni mencecah rm 89k. saiZ Dari segi saiz alza memang kalah banyak.. manakala exora ni memang luas. Kalau nak sumbat 7 orang exora lebih sesuai dan kepala tu nak hangguk2 dan geleng2 masih boleh dibuat dengan selesa. Tapi alza sila tengok depan sahaja.. tapi yang seat belakang @ row ketiga tu kalau nak kata sempit sangat sebenarnya tak juga tapi dengan syarat row kedua kena slide ke dpan skit. Ruang penyimpanan barang Antara kedua-dua jenis mpv kononnya ni saiz bonet belakang lebih kurang sahaja cuma exora lebih bsar skit.. kesimpulan dua dua tak best untuk barang kalau penumpang penuh 7 orang.. tapi ada alternatif untuk semua iaitu belilah roof box..memang dijamin selesa lepas tu nak anglut banyak barang. power Alza 1.5 memang amat sesuai dengan bodynya. Malah tak ada masalah walaupun maksimum load.naik bukit pun ok.. exora pulak yang jenis lama tu memang masalah... terkial kial nal naik bukit. Tapu yang bold ni kira oklah walaupun dengam 1.6 je tapi masih mampu mendaki bukit. Cuma kalau lah enjin nya tu dinaikkan sikit mesti ngam. Cuma insuran plak tak tahan kan.. servis Alza sekarang didatangkan dengan servis dan alatganti percuma selama 3 tahun.. tapi kalau basic servisnya dlm rm200 ke bawah.. exora plak 1st servis percuma lepas tu dalam lingkungan rm 250 untuk basic servis. minyak Alza agak menjimatkan berbamding exora tapi tak banyak beza pun... dua2 masih dalam lingkungan munasabah. body Alza advanced dan exora bold premium dua2 ni dh didatangkan dengan full bodykit so bagi aku ok lah keduanya... cuma aku lebih suka exora punya body material sbb body dia rasa tegap dn sasa. Kalau hujan x der bunyi tin kosong. Kalau alza macam nipis je.. kena tambah sound insulator.. baru ok skit tapi exora masih menang handling Exora lebih best sbb dia berat dan stabil.. alza agak melayang kalau drive sorang2... tapi kalau penuh exora akan tertinggal dek alza... radius pusing alza kecil daripada exora jdi senanglah skit... secara keseluruhan kalu bab pemanduan... exora best bwk sbb dia lebih stabil daripada alza... keseluruhan Sama je... tapi alza better daripada exora... sbb kemampuan enjin, mantainance rendah, harga lebih murah... tapi kalau nk besar exora adalah pilihan terbaik.. Ini semua pandagan peribadi je..aku dh try dua2 dan ini lah kesimpulan yabg dapay di buat oleh orang kebanyakan dan bukan profesionl macam aku... wallahualam

35 comments:

  1. oo trimas bro sbb aku pon tgh membandingkan antara dua kereta ni, kompuis tatau nak beli mana satu

    ReplyDelete
  2. Siapa kata exora cps lama naik bukit terkial kial? memang tak pernah pakai ke atau pun main dengar2 cakap je. Saya pakai ok je tp manual le , walaupun tork dia mak 150NM tapi kuasa kuda dia 125hp. tork mak pada 5500rpm oleh yang demikian daya kilasnya panjang untuk menampung perjalan mencabar seperti naik bukit. Kalau nak naik bukit tukar le gear kalau ada kereta dihadapan. Exora auto plak gunakan gear 3 atau 2, tapi kalau lajak D4 ok tiada masalah pun. Proton dah ujidah kebolehan enjin campro cps ni bukan dia main terok je.....

    ReplyDelete
  3. setuju...Enjin cps dicipta untuk rpm tinggi..lepas 3k baru nampak kuasanya 125hp tu..Bagi yang tak suka rem tingi2,pakai je exora cfe..
    exora terbaik

    ReplyDelete
  4. haah exora kalau nak naik bukit, ya rabbi. kancil pun menang hahaha

    ReplyDelete
  5. "keseluruhan Sama je... tapi alza better daripada exora... sbb kemampuan enjin, mantainance rendah, harga lebih murah"

    alza better? biar betul bro! hahahah kemampuan enjin better dari CFE?? hahahah!! owner blog ni tau ke tak ape yg dia type? ke kencing je? adui sape punye exora yg tak reti nak naik bukit?? exora yg problem ke, pemandu dia yg problem? hahah!!

    majority yg ckp alza better dari exora mmg merepek giler kaki kenching puih!!..

    sini aku cite ..aku dah pakai alza 2 tahun, bila aku drive exora bold CFE adik aku, terasa mcm nak campak longkang je alza bangang aku tu! rata2 geng alza ni gemar tipu diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exora CFE = Alza je? Aku bawak Exora CFE, abg aku Alza. Lain beb bab pickup.. jauh baik exora, diakui abg aku.
      Tapi aku kene bayar lebih bab minyak pulak.. sebab Alza lagi save.. :p
      Dulu aku kerap memotong, yelah mula2 angkut exora cfe ni, semua mende aku nak potong tambah2 bile naik bukit. :), bedesup..
      Tapi lama2 aku perasan cara pemanduan aku amat tidak menjimatkan minyak.. so aku bawak biasa je la.. ke cool skit.
      Aku percaya ramai yang kata Exora xpickup sebab rujuk pada enjin CPS.

      Delete
    2. kau dah campak longkang lom alza bangang kau tu?ke kencing je cakap mau campak longkang mcm geng2 alza tipu diri sendiri? 2 thn tahan pakai alza ke kau yang bangang? atau alza kau dapat tuan yang bangang?kehkeh

      Delete
    3. Ke longkang dh pn. Aku yg angkat... ringan giler beb. Sorg pn blh angkat. Haha. Msti kata aku kencing. sapa srh pcaya.. kehkeh

      Delete
    4. Ke longkang dh pn. Aku yg angkat... ringan giler beb. Sorg pn blh angkat. Haha. Msti kata aku kencing. sapa srh pcaya.. kehkeh

      Delete
    5. Ke longkang dh pn. Aku yg angkat... ringan giler beb. Sorg pn blh angkat. Haha. Msti kata aku kencing. sapa srh pcaya.. kehkeh

      Delete
    6. Terbaekk bro.. dgn double aircond blower, org belakang pn ada gak rasa sejuk bebanding alza..kalau nk cerita penggunaan minyak, nk save guna viva jer la..

      -campro rules-

      Delete
  6. Bahasa melambangkan bangsa, bg aku benda ni ikut pengalaman masing masing. Jap lg ada pulak yg ckp bawak kriss lg laju time naik bukit, boleh potong exora. Ikut pengalaman dia betullah,klo ikut org ln cerita ln pulak. Jgn hantam2 bro. Kita kembali pada yg satu jua.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi bro nk pickup.beli pickup le bg aku sama je dua dua kereta nk sedap naik bukit berdezup beli halfcut enjin bas scania 420 baru power ranger boh

      Delete
    2. Diaorang ni mana ada adap main terjah je ni pendapat saya k saya mengunakan kereta sorong keluaran 2013 xde masaalah roadtax insurance mahal minyak kuat masala naik jujitsu letih skit lah kena tolak turun bukit ok laju poyo lah Kauai orang bab keta pun nk kecoh sky ok je aku guna wira je x bangkok hal

      Delete
  7. Kenapa lah sampai nak marah2... nak meludah.... itulah kenyataannya... rasa nya apa yang ditulis dalam post ni sangat adil... tak nak terima terpulanglah.... jaga adab..

    ReplyDelete
  8. Exora memang terbaik lah.setakat ni selama aku pakai exora aku belum jumpa pun kelemahan nya.jauh dekat ok je..minyak tu memang lah kuat sikit .turbo kan.tapi terpulang dari cara pemanduan masing masing juga lah..iklas aku cakap ni exora terbaik lah..aku puas hati lah walau bayar mahal sikit tapi berbaloi lah.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum....tersenyum saya bila terbaca pendapat teman2.
    Saya setuju sgt2. Jagalah Adab Dan sopan ya Teman2 Kat luar sana. Jom pakat kongsi maklumat SBB akak terpaksa buat pilihan alza ke exora. Bukan apa perempuan tak tahu menilai Bab kereta Ni. Kalau boleh tak naklah yg kerap Sgt GI service. Tinggal dipedalaman Ni pusat servis agak jauh. Ramai yg cop proton kerap Sgt kena masuk pusat servis. Tolonglaa BG pendapat secara ikhlas Tanpa menunding jari produk ITU koman ke APA...yg ptg pengalaman ITU adalah guru yg terbaik. Kunci keselamatan bukan terletak DLM tgn kita tp kekuasaannNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak...kedua buah kenderaan memng sesuai bg kite yg berkeluarga...utk keselesaan...sy suggest Exora...walaupon sy ade Alza

      Delete
    2. Akak...kedua buah kenderaan memng sesuai bg kite yg berkeluarga...utk keselesaan...sy suggest Exora...walaupon sy ade Alza

      Delete
  10. Exora ok....alza pon ok...yg minat dan mampu nikmati peluang anda yg ada....sikap dan pemanduan kite tu yg jadik tabiat kurng baik

    ReplyDelete
  11. Saya baru guna alza advance baru servis yg pertama..manakala adik satu guna exora bold turbo.. sebenarnya dua2 bagus ikut citarasa sesorang. Seblm membeli kita kan dah kaji kebaikan dan keburukan sbb kita membeli..apa2 pun terpulang pada individu menilainya..

    ReplyDelete
  12. Alza ka exora ka guna ja la mana yg mampu...janji x lingkop sudahh...wakakakaka

    ReplyDelete
  13. Alza ka exora ka guna ja la mana yg mampu...janji x lingkop sudahh...wakakakaka

    ReplyDelete
  14. Adus mana satu ni aku nk beli. Exora ke alza... Konpius...

    ReplyDelete
  15. Adus mana satu ni aku nk beli. Exora ke alza... Konpius...

    ReplyDelete
  16. Oooo..baru intai2 nk pakai..tp,exora kuat minyak bukan pasal turbo..turbo untk support enjin. Kalau turbo tu sumbat kt alza..mgkin akn jimat sbb body dh ringan. Dan cara pemandun juga main peranan. Turbo cfe masuk kt Saga FLx mgkin lg jimat..tp kalau turbo kong..emmm..rugii smua. Sekdar pendapat je ni..jgn kecam sy.

    ReplyDelete
  17. Pepatah 3 bangsa;
    Melayu - berapa boleh sep minyak?
    Cina - berapa boleh laju ini kereta?
    India - berapa boleh muat ?
    *maaf le bergurau
    #jgnkecamsaya

    ReplyDelete
  18. salam.....nk antara alza ngan exora dalaman mane lbh luas n kdudukan seat 2dan3 mane 1 lbh selesa

    ReplyDelete
  19. Pada saya exora, tapi exora turbo dalaman luas dan selesa, perjalanan jauh x penat dan minyak pn jimat. aku balik kelantan dari KL lebih kurang 500km jauh nya ,pemanduan dalam lingkungan purata 120km/jam minyak RM58 saja pada kadar minyak RM1.90/littre

    ReplyDelete
  20. Salam..saya baru nak amek kereta.tp musykil dengan keputusan yg muktamad.Exora dan Alza masing2 ada kelebihan dan kekurangan.Sesiapa disini yg dapat bg komen yg bernas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  21. Untuk beli kereta baru kita kena tahu kereta tu untuk ape. Samada untuk kegunaan hari hari pandu kereta ke opis ataupun pegi opis pakai motor balik kampung pakai kereta, hehehe

    Sebagai contoh, kalo selalu memandu jauh (long distance) atau lebih stabil amik Alza dan kalo banyak memandu dekat-dekat (short distant) atau selalu pusing-pusing dalam bandar gunalah Exora.

    Kenapa? ini semua pasal speksifikasi wheelbase kereta tu.

    Untuk info, wheelbase Alza lebih panjang dari Exora, itu memang fakta untuk dua dua keta tu.

    Kalo nak faham lebih lagi pasal wheelbase, cuba rujuk kat internet pasal kelebihan wheelbase pada satu satu kereta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai contoh, kalo selalu memandu jauh (long distance) atau lebih stabil amik Alza dan kalo banyak memandu dekat-dekat (short distant) atau selalu pusing-pusing dalam bandar gunalah Exora. ???..knp tak alza...

      Delete
  22. Aku baru pakai Exora bold turbo. Handling alhamdulillah terbaik yg pernah aku rasa dari proton.

    ReplyDelete